WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ ORTOGRAFICZNYCH:
praca powinna być systematyczna, co najmniej 2 x w tygodniu,
należy pracować jednocześnie nad jedną trudnością ortograficzną, np.: ó,
przed rozpoczęciem ćwiczeń należy przypomnieć sobie aktualnie ćwiczoną zasadę, np. :”ó” (łącznie z wyjątkami!)
w ćwiczeniach najlepiej pisać ołówkiem – każdy wyraz błędnie zapisany musi zostać poprawiony (tj. powinien być skreślony i w całości zapisany przez ucznia poprawnie),
każde ćwiczenie musi zostać sprawdzone przez osobę dorosłą (lub uczeń samodzielnie sprawdza poprawność zapisu ze słownikiem ortograficznym),
błędy poprawia tylko i wyłącznie uczeń,
możemy liczbę błędów zaznaczyć na rogu kartki, uczeń sam ich szuka, wyciera nieprawidłowo zapisane wyrazy i pisze je poprawnie,
wyrazy, które zostały nieprawidłowo zapisane przepisujemy do prowadzonego zeszytu – uczeń powinien wyjaśnić pisownię każdego wyrazu (ćwicząc tym samym umiejętność praktycznego korzystania ze znanych mu reguł pisowni polskiej),
utrwalenia pisowni wyrazów możemy dokonać poprzez:
– ułożenie z nimi zdań, krótkiego opowiadania,
– odmianie ich przez przypadki lub osoby, liczby, rodzaje,
– utworzenie dla każdego z nich jak najszerszej rodziny wyrazów.
po skończeniu i utrwaleniu danej trudności ortograficznej przeprowadzamy dyktando pod kontrolą osoby dorosłej wraz z prawidłową autokorektą popełnionych błędów.
Pomocna literatura:
M.Bogdanowicz, „Jak pomóc dziecku z dysortografią”
M.Bogdanowicz, A.Adryjanek, „Uczeń z dysleksją w szkole”
M.Bogdanowicz, A.Adryjanek, Rożyńska M., „Uczeń z dysleksją w domu”
M. Iwanowicz, „Mistrz ortografii” dla kl. IV-VI
J. Wójcik, „Nauka ortografii i interpunkcji”
J. Wójcik, „Ortografii i interpunkcji nauczę się sam” dla uczniów gimnazjum
Studnicka J., „Ortograffiti”- seria 9 zeszytów dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Aurelia Omiecińska, Zdzisława Saduś. Ortografia kl. I – IV
Z. Saduś – Zeszyty ćwiczeń do nauki ortografii dla uczniów klas starszych i szkół ponadpodstawowych.
oprac. mgr A. Jeznach