Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
  • Terapia ręki – czyli gdy dziecko brzydko pisze…

  •  
  • dlonie2 

  •  
  •  
  • Do charakterystycznych objawów zaburzeń sprawności grafomotorycznej u dzieci należy:

  • Pismo nieczytelne, nieestetyczne; brzydkie

  • Błędy proporcjonalności (litery wychodzące poza linie)

  • Litery pozbawione płynności, nie łączone

  • Ogólne wolne tempo pisania

  • Zeszyty niestaranne, pomazane

  • Zbyt silny lub zbyt słaby nacisk narzędzia pisarskiego

  • Częste ścieranie i poprawianie

  • Dziecko często się męczy i zniechęca

  • Niechęć do wykonywania wszelkich ćwiczeń graficznych

  • Ogólna słaba sprawność ruchowa całego ciała a szczególnie mała sprawność motoryczna rąk

  •  

  •  

  • Terapia ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni palców jak i dostarczenia wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz ich rozróżniania.

  • Są to ćwiczenia i zabawy mające rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi.

  • W późniejszym etapie obejmujące też naukę pisania.

  • Co ważne - rozwój małej motoryki zawiera się w całościowym rozwoju psychomotorycznym dziecka

  • i przebiega równolegle do globalnego rozwoju dziecka.

  • Podstawowymi umiejętnościami rozwijanymi w trakcie doskonalenia motoryki małej są:

  • Kontrolowane ruchy rąk i palców

  • Chwytanie przedmiotów jedną ręką bez pomocy

  • Manipulowanie przedmiotem w celu wykonania zadania

  • Skoordynowane używanie obu rąk

  •  

  •  

  • Objawy zakłóceń motoryki małej to m.in.:

  • Opóźnienie rozwoju praksji

  • Mała wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych (brak precyzji ruchów) związana z nadmiernym lub za małym napięciem mięśniowym

  • Brak koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramienia

  • Zakłócenia koordynacji wzrokowo – ruchowych

  • Szybkość ruchów niedostosowana do zadania

  • Niechętne podejmowanie czynności manualnych

  •  

  • W terapii tej wyróżniamy trzy cele wiodące:

  • 1. Samoobsługa

  • 2. Komunikacja i interakcje społeczne

  • 3. Zabawa i umiejętności szkole

  • W zależności od potrzeb (kluczowych) danego dziecka wybieramy cel z w/w i w tym obszarze podejmujemy nasze usprawnianie.

  •  

  •  

  • W trakcie terapii ręki wykorzystywane są m.in. ćwiczenia:

  • 1.   ułatwiające opanowanie prawidłowego chwytu i sposobu trzymania ołówka

  • 2.  współpracy ręki i oka

  • 3.   usprawniające koordynację całego ciała

  • 4.   wytwarzające nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania(automatyzacja ruchów)

  • 5.   rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni

  • 6.   kontrolujące i regulujące napięcie mięśniowe rąk

  • 7.   ruchowe palców, dłoni i nadgarstków

  • 8.   relaksacyjne w przerwach podczas ćwiczeń