-
-
-
Metoda Dobrego Startu
-
-
-
Metoda Dobrego Startu opracowana przez prof. Martę Bogdanowicz. Punktem wyjścia do pracy nad nią były informacje o metodzie Le Bon Depart, które dotarły do Polski pod koniec lat 60 – tych ubiegłego wieku.
-
-
Metoda Dobrego startu jest przeznaczona dla dzieci:
-
~ w wieku przedszkolnym oraz w młodszym wieku szkolnym, których rozwój przebiega prawidłowo,
-
~ w wieku przedszkolnym, młodszym wieku szkolnym i starszych, których rozwój psychomotoryczny
-
przebiega nieharmonijnie lub z opóźnieniem.
-
Podstawowym założeniem metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowo – językowych, dotykowo – kinestetycznych (czucie dotyku i ruchu), motorycznych oraz współdziałania między nimi.
-
Ponadto celem tej metody jest także kształtowanie lateralizacji, orientacji w schemacie własnego ciała, w jego prawej i lewej stronie oraz orientacji w przestrzeni. Rozwijanie tych funkcji wskazane dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania
i pisania, a niezbędne dla dzieci, u których występują opóźnienia rozwoju.
-
-
-
-
Zalety Metody Dobrego Startu:
-
-
~ Optymalizuje rozwój – jest więc korzystna dla wszystkich dzieci,
-
~ Oddziałuje profilaktyczno-terapeutycznie – pozwala zapobiegać występowaniu trudności w uczeniu się,
-
~ Oddziałuje edukacyjnie – pozwala na wielozmysłowe uczenie się liter i cyfr, co jest korzystne dla wszystkich dzieci,
a zwłaszcza dla tych, które z trudem zapamiętują litery lub je mylą, -
~ Oddziałuje diagnostycznie – na podstawie obserwacji zachowania dziecka, analizy trudności na jakie napotyka
-
podczas wykonywania ćwiczeń oraz analizy błędów, terapeuta może wnioskować o przyczynach tych trudności, czyli rodzaju
i głębokości zaburzeń. Dzięki temu może właściwie ukierunkować swoje oddziaływanie. -
-
-
MDS sprzyja optymalnemu rozwojowi funkcji percepcyjno – motorycznych i ich koordynacji. Dzięki temu rozwój psychoruchowy jest bardziej harmonijny, a dziecko może osiągnąć pełną gotowość szkolną do nauki czytania i pisania.
-
W przypadku dzieci, u których istnieje ryzyko dysleksji, udział w zajęciach prowadzonych MDS oznacza skuteczne zapobieganie niepowodzeniom szkolnym lub ich znaczne złagodzenie. Dla dzieci globalnie opóźnionych w rozwoju, niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie, udział w tych ćwiczeniach jest formą rehabilitacji i w pewnym stopniu pomaga im zmniejszać trudności w opanowywaniu umiejętności szkolnych.
-
MDS oddziałuje także korzystnie na procesy emocjonalne i zachowania społeczne.
-
-
-
Zajęcia prowadzone MDS to przede wszystkim okazja dla dzieci do zabawy, która uczy, rozwija oraz sprzyja zacieśnianiu więzi między dzieckiem, jego rówieśnikami i dorosłym.
-
-
Osoby prowadzące zajęcia Metodą Dobrego Startu w Poradni P- P w Łowiczu:
-
mgr Anna Jeznach
-
mgr Karolina Myssura
-
mgr Agata Cyganiak