Metoda ruchu rozwijającego
-
-
-
-
-
Ruch jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka. Towarzyszy mu od chwili narodzin przejawiając się w rożnych formach: zabawie, w aktywnym wypoczynku oraz codziennej pracy. Służy do wyrażania emocji, nawiązywania kontaktów i porozumiewania się.
-
-
-
-
-
Założenia Metody Ruchu Rozwijającego:
-
Weronika Sherborne tworząc w/w metodę opierała się przede wszystkim na teorii R. Labana oraz na doświadczeniach z własnej długoletniej pracy z dziećmi.
-
-
Główna idea metody wyraża się w stwierdzeniu, że posługiwanie się ruchem jest narzędziem wspomagania rozwoju, wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka zaspokajanych w kontakcie z inną osobą. Prostota i naturalność są głównymi walorami metody Weroniki Sherborne i stanowią o jej wartości i powodzeniu.
-
-
Podstawowe założenia metody, to rozwijanie przez ruch:
-
świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,
-
świadomości przestrzeni i działania w niej,
-
dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
-
-
Dziecko poznaje więc własne ciało i przestrzeń, która je otacza, spotyka w niej innego człowieka, uczy się współpracować, zdobywa zaufanie do siebie i innych, a czując się bezpieczne może stać się twórcze. Ruch jest zabawą, która daje możliwość przeżycia radości i dzielenia jej z innymi, co jest bardzo ważne w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
-
Zastosowanie Metody Ruchu Rozwijającego:
-
Metoda Weroniki Sherborne jest metodą ogromnie uniwersalną, o wielu możliwościach jej stosowania. Jest ona skuteczna jako metoda terapeutyczna, daje się też z powodzeniem wykorzystać w profilaktyce, w poszerzaniu doświadczeń psychologicznych
i społecznych osób zainteresowanych własnym rozwojem. -
Znajduje zastosowanie jako metoda terapii: w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, z dziećmi z tzw. normą intelektualną, przejawiających zaburzenia w zakresie sfery emocjonalnej i społecznej, z dziećmi mającymi trudności
w czytaniu, pisaniu i dziećmi jąkającymi się. -
-
Na zajęciach MRR nie ma rywalizacji i współzawodnictwa – każdy może osiągnąć sukces. Ćwiczenia stają się dla dziecka radosną zabawą.
-
-
(…) Wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby:
-
potrzebują czuć się w swoim własnym ciele
-
jak w domu oraz umieć nawiązywać relacje.
-
W. Sherborne
-
-
-
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (45 – 60 min.). W takcie ćwiczeń każdemu dziecku towarzyszy rodzic, biorąc aktywny udział w zajęciach. Uczestników obowiązuje strój sportowy.
-
Osoby prowadzące: mgr A. Cyganiak, mgr A. Jeznach