-
Terapia ręki – czyli gdy dziecko brzydko pisze…
-
-
Do charakterystycznych objawów zaburzeń sprawności grafomotorycznej u dzieci należy:
-
Pismo nieczytelne, nieestetyczne; brzydkie
-
Błędy proporcjonalności (litery wychodzące poza linie)
-
Litery pozbawione płynności, nie łączone
-
Ogólne wolne tempo pisania
-
Zeszyty niestaranne, pomazane
-
Zbyt silny lub zbyt słaby nacisk narzędzia pisarskiego
-
Częste ścieranie i poprawianie
-
Dziecko często się męczy i zniechęca
-
Niechęć do wykonywania wszelkich ćwiczeń graficznych
-
Ogólna słaba sprawność ruchowa całego ciała a szczególnie mała sprawność motoryczna rąk
-
-
-
Terapia ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni palców jak i dostarczenia wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz ich rozróżniania.
-
Są to ćwiczenia i zabawy mające rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi.
-
W późniejszym etapie obejmujące też naukę pisania.
-
Co ważne – rozwój małej motoryki zawiera się w całościowym rozwoju psychomotorycznym dziecka
-
i przebiega równolegle do globalnego rozwoju dziecka.
-
Podstawowymi umiejętnościami rozwijanymi w trakcie doskonalenia motoryki małej są:
-
Kontrolowane ruchy rąk i palców
-
Chwytanie przedmiotów jedną ręką bez pomocy
-
Manipulowanie przedmiotem w celu wykonania zadania
-
Skoordynowane używanie obu rąk
-
-
-
Objawy zakłóceń motoryki małej to m.in.:
-
Opóźnienie rozwoju praksji
-
Mała wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych (brak precyzji ruchów) związana z nadmiernym lub za małym napięciem mięśniowym
-
Brak koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramienia
-
Zakłócenia koordynacji wzrokowo – ruchowych
-
Szybkość ruchów niedostosowana do zadania
-
Niechętne podejmowanie czynności manualnych
-
-
W terapii tej wyróżniamy trzy cele wiodące:
-
1. Samoobsługa
-
2. Komunikacja i interakcje społeczne
-
3. Zabawa i umiejętności szkole
-
W zależności od potrzeb (kluczowych) danego dziecka wybieramy cel z w/w i w tym obszarze podejmujemy nasze usprawnianie.
-
-
-
W trakcie terapii ręki wykorzystywane są m.in. ćwiczenia:
-
1. ułatwiające opanowanie prawidłowego chwytu i sposobu trzymania ołówka
-
2. współpracy ręki i oka
-
3. usprawniające koordynację całego ciała
-
4. wytwarzające nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania(automatyzacja ruchów)
-
5. rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni
-
6. kontrolujące i regulujące napięcie mięśniowe rąk
-
7. ruchowe palców, dłoni i nadgarstków
-
8. relaksacyjne w przerwach podczas ćwiczeń