Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w świetle nowych wyzwań.
Wspomaganie szkół i placówek.
Sieć współpracy i samokształcenia. Zobacz prezentację….
Cechy nowego systemu wspomagania
• Odpowiedzialność szkoły za własny rozwój:
– odpowiedzialność za wysoką jakość kształcenia;
– dobrowolność korzystania ze wspomagania;
– obszar wsparcia oraz sposób jego realizacji, ustalane przez dyrektora szkoły wspólnie z radą pedagogiczną.
• Diagnoza potrzeb rozwojowych jako podstawa działań:
– wspomaganie skoncentrowane na zdefiniowanych przez szkołę potrzebach rozwojowych;
– wnioski nadzoru pedagogicznego i wyniki egzaminów zewnętrznych jako punkt wyjścia w procesie diagnozowania potrzeb szkoły.
• Placówka wspomagania jako partner szkoły:
– współpraca szkoły i instytucji wspomagających;
– wzajemna inspiracja do działania;
– motywowanie nauczycieli do samodzielnej i zespołowej refleksji nad własną pracą;
– osoba organizująca wspomaganie (SORE) w roli moderatora i doradcy.
• Różne instytucje jako wsparcie dla szkoły:
– integracja działań różnych instytucji wspomagających szkołę – m.in. placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych;
– spójność działań prowadzonych w ramach nadzoru pedagogicznego i wspomagania pracy szkoły.